Els canvis de vorera de la premsa britànica

04maig10

A pocs dies de les eleccions britàniques seria d’esperar que ja estigués tot el peix venut i que només faltessin per convèncer quatre indecisos. Però el cert és que ni tan sols els rotatius britànics tenien clara la seva posició i, de ben segur, que els canvis d’ideologia d’última hora deuen haver agafat a més d’un desprevingut.

El diumenge passat, La Vanguardia mostrava una crònica a doble pàgina sota el paraigua “Elecciones británicas, 6-M” que analitzava en profunditat la situació que s’està vivint a Gran Bretanya. El que més em va sobtar de la pàgina va ser un destacat amb el títol “La prensa abandona el barco” i que feia referència als canvis de bàndol que, en aquests últims dies, s’han dut a terme en els diaris anglosaxons. I és que segons La Vanguardia, al partit laborista fa tanta olor de podrit que fins i tot els diaris més fidels a la seva ideologia han girat cua. És el cas de The Guardian que deixava clar que renunciava a seguir recolzant al partit laborista en un demolidor editorial en què demanava a crits el vot per a Nick Clegg i els liberal demòcrates.

El diari del poderós Rupert Murdoch tampoc s’ha quedat enrere. Els seu problema però no ha estat concretament amb la manera de fer del Labour, sinó en el fet que les coses no han anat com ell desitjava. Tant és el poder de Murdoch que, com recalca La Vanguardia, el seu suport als laboristes havia estat firmat mitjançant un pacte. Si Gran Bretanya no entrava a la zona euro, els laboristes tindrien el suport de The Times. Ara, però, les coses han canviat i Murdoch es mostra molest per les restriccions legals que els laboristes han imposat al monopoli dels drets de futbol i que han afectat al seu canal SkySports. Una jugada que ha fet que Murdoch s’oblidés del pacte amb l’actual partit al govern i s’aboqués a defendre la candidatura del conservador David Cameron. No és l’únic que s’ha decantat cap als conservadors. Aquest matí, el Financial Times s’unia a l’opció de Murdoch i mostrava el seu suport a Cameron mitjançant un editorial descaradament titulat “The FT’s choice” (la tria del Financial Times).

I és que en això, els rotatius britànics no tenen vergonya. La premsa anglosaxona no té problemes a l’hora de decantar-se per un candidat. El més probable és que hagin estat fidels al partit contrari durant tot aquest temps, però les amistats s’obliden ràpid en el món de la política i el periodisme, i qualsevol excusa és vàlida per despertar-se un dia i canviar de jaqueta. A més, és tradició que els diaris es decantin per un partit en el moment de les eleccions i si creuen que el que han estat recolzant fins ara no ho ha fet prou bé, miraran cap a una altra banda.

Res comparat amb el comportament de la premsa espanyola. Us imagineu La Razón demanant el vot per al candidat socialista? o Público fent una de les seves característiques portades pòster amb la foto del líder del PP? És cert que hi ha hagut casos com El País, que per temes polítics han deixat de donar suport al govern, però res tenen a veure amb el canvi de vorera dels periodistes anglosaxons.



No Responses Yet to “Els canvis de vorera de la premsa britànica”

  1. Feu un comentari

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s


%d bloggers like this: